Ať vaše dítě nastupuje k docházce do mateřské školy na začátku či
v průběhu školního roku, vždy bude tato událost pro vás i vaše dítě zásadní.
Nástup dítěte do mateřské školy změní celkový chod rodiny. Dítě se dostává do nové
role - předškoláčka. Tato role pro něj může být ze začátku velice psychicky i
fyzicky náročná. Nové prostředí, cizí dospělé osoby, velký kolektiv dětí,
odlišný program dne, stravování, atd. Každé dítě na dlouhodobé odloučení z
rodiny reaguje jiným způsobem. Adaptabilita člověka na nové věci, prostředí a
kolektiv je zcela individuální a tak je potřeba obzvláště dětem s touto
novou situací pomoci a tolerovat jejich odlišnosti. K dítěti musíme
přistupovat empaticky a vstup do nové role předškoláčka nijak neuspěchat.
Rodiče a rodina jsou pro dítě zdrojem jistoty, kterou v nových
situacích ztrácí a přitom ji tolik potřebuje. Proto nabízíme Adaptační
program při vstupu do mateřské školy, který má právě v prvotním začátku
vstupu dítěte do školy tuto nejistotu zmírnit.
Adaptační program po vstupu
do mateřské školy
Domluvte se svým zaměstnavatelem, aby vás uvolnil z práce nebo
povolejte prarodiče či někoho, kdo je schopen onen zmíněný pocit jistoty dítěti
vytvořit. Z kapacitních důvodů je možný doprovod pouze 1 dospělé osoby na
jedno dítě. Dospělá osoba může s dítětem v mateřské škole pobývat
podle potřeby první 2 dny a další 2 dny bude k dispozici v případě
adaptačních obtíží. Loučení zbytečně neprodlužujte. Jednejte s dítětem
laskavě, ale rozhodně. Vaše nejistota v dětech vyvolává rovněž nejistotu.
Fáze adaptace:
1. - 3. den může dospělák dítěti ráno se vším pomáhat
a doprovázet ho může až do třídy. Potom pozvolna začneme děti učit na odloučení
při činnostech s paní učitelkou. Délku pobytu přizpůsobíme podle potřeby
na 2 až maximálně 4 hodiny.
4. – 5. den děti připravíme na to, že budou na dopolední činnost ve školce už bez
doprovodu, jen s dětmi a paní učitelkou (dobu budeme individuálně
upravovat). Rodiče přijdou nejpozději po obědě.
od 6. dne, pokud probíhá adaptace bez vážnějších problémů, je možné zvážit
odpolední odpočinek v MŠ. V opačném případě rychlý přechod na
celodenní pobyt nedoporučujeme. Výrazně se tím prodlouží proces zdárné adaptace.
Pokud mají
rodiče tu možnost, je lepší adaptaci neuspěchat a několik dní ještě chodit pro
dítě po obědě. Zvykne si na prostředí, nové lidi, okouká běžný režim a s větším
klidem pak ulehá k odpočinku.
První týden s úsměvem, pak slzičky
I přes adaptační programy, které naše mateřská škola nabízí,
nemusí být začátek školní docházky zcela bezproblémový. V takových
případech budeme hledat společně individuální řešení v zájmu dítěte.
Často se stává, že jsou první týden děti v mateřské škole
nadšené. Nové hračky, nové situace, ve škole pobývají krátce, všichni je chválí,
ale zhruba po týdnu nastává první krize. Dítěti dochází, že docházka do
mateřské školy je už napořád (děti nemají ještě pojem času) a že návrat do
starého řádu není možný. To v dětech vyvolá obrannou reakci. Dítě může
rodiče začít všemožnými prostředky přesvědčovat o tom, že do mateřské školy
chodit nechce (pláč, psychosomatické obtíže, změna chování, výkyvy nálad, nepředvídatelné
jednání či reakce a tak podobně). Tato krize by měla do měsíce odeznít.
Bohužel po nástupu do mateřské školy nám adaptaci často ztěžují
opakující se nemoci. Dítě přijde z rodiny do velkého kolektivu, kde je
„promořenost“ bacily vysoká. Dítě je psychicky oslabené, nemá ještě uzavřený
imunitní systém a je tak vůči chorobám méně odolné. Počítejte tedy předem
s tím, že dítě v prvním roce docházky do mateřské školy bude ještě
potřebovat vaši zvýšenou péči a promyslete, jak budete řešit ošetřování dítěte
v případě nemoci. Chápu, že váš zaměstnavatel nebude z vaší absence
nadšený, ale neměli byste upřednostňovat práci na úkor doléčení dítěte a
ohleduplnosti k ostatním. Nedoléčené děti ve školce jen opět přispívají
k nekonečnému koloběhu nemocí.
Druhá krize
Některé děti můžou procházet zhruba po 2 měsících docházky do
mateřské školy další krizí. Tato se už většinou neprojevuje jako smutnění, ale
dítě se snaží všemožně snížit rodičovskou autoritu („zlobí“), chová se
nepředvídatelně a snaží na sebe upoutat pozornost nevhodným způsobem. Zde platí
jen milá důslednost a pevné nervy? Tato krize sama odezní.
Věřím, že se nám podaří společnými silami dětem vstup do mateřské
školy co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. V případě vašich dotazů nebo
nejistoty se na nás s důvěrou obraťte. Mateřská škola je tu pro vaše děti
a my jsme tady pro ně.
Těšíme se na společné nové začátky.
Jitka Jírová
ředitelka
školy
Vítejte na našich nových webových stránkách. Doufáme, že zde nejdete vše, co vás zajímá a pokud přece jen ne, neváhejte nás kontaktovat.
Obsah starého webu ještě nějakou dobu naleznete na adrese archiv.msnavapence.cz
Mateřská škola Železný Brod, Na Vápence 766, příspěvková organizace
Na Vápence 766, 468 22 Železný Brod | |
IČ: 04624548 | |
739 572 089 | |
778 546 460 | |
info@msnavapence.cz | |
h53jkya |
Dnes je 5. prosince 2024
a svátek má Jitka.